dimarts, 10 de gener del 2012

En record i agraïment a José Peris Belloch, 'el Xato la Marina'


José Peris Belloch, 'el Xato la Marina'
Alboraia, 18-5-1921 / 23-12-2011

José Peris Belloch, conegut com 'el Xato la Marina', ha mort als 90 anys. Se n'ha anat un home compromés amb el seu temps i amb el seu poble. 'Pepe' ha bregat de valent al llarg de la seua vida, s'ha implicat socialment a Alboraia. Va ser president i vicepresident d'una entitat molt important del municipi com la Societat Musical. També ha sigut membre de l'Ateneu Alboraier des de 1949 fiins la seua mort, entitat en la qual entre 1957 i 1958 va ocupar el càrrec de comptador. Casat amb Ángeles Bayarri Corella, va tindre dos filles.

Jo el vaig conéixer l'any 2007. Li vaig fer una entrevista en l'Ateneu Alboraier en la qual em va mostrar eixa faceta d'home actiu, amb memòria i amb esperança. Quan tenia 16 anys i en companyia d'altres veïns, José Peris Belloch va fundar les joventuts llibertàries d'Alboraia. Eren el braç jove del sindicat CNT, l'agrupació més important a l'Ajuntament d'Alboraia entre 1937 i 1939, amb quatre regidors en el Ple municipal. Un d'ells va ser el meu avi, Agustín Hernández Lidón. Es varen arribar a conéixer. Des del compromís polític, que no havia abandonat, recorde que en l'entrevista esmentada 'el Xato La Marina' em va aportar una valuosa informació, viscuda de primera mà, sobre la II República, la Guerra Civil i la Postguerra. Informació, digué en aquell encontre, que volia que la ciutadania arribara a conéixer algun dia.

"Recorde la proclamació de la II República pels carrers d'Alboraia, quan tenia 10 anys. La gent cantava, es va fer una gran festa en la Plaça. Va ser un moment de molta alegria en el nostre poble", em va explicar. També em va citar els llocs on es reunien les diverses agrupacions polítiques d'aquell moment: la Dreta Regional Agrària, els republicans, la CNT...; els llocs on van ser empresonats molts republicans; el compromís d'algunes persones de la dreta per a ajudar a detinguts i denunciats; com va ser la postguerra; la seua visió personal -molt lúcida i emocionada- d'aquell període, entre moltes altres coses.

Ara que Pepe, 'el Xato la Marina', se n'ha anat, vull fer-li un senzill homenatge i des de la meua modesta aportació, recordar que ha mort una persona que ha viscut al ritme del seu poble amb intensitat. Ha sigut membre d'entitats i associacions que durant anys han tingut i tenen un important paper social a Alboraia. Durant més de 50 anys membre de la Societat Musical (se li va concedir fa uns anys este reconeixement) i més de 60 en l'Ateneu. Se n'ha anat una persona que recordava i volia ajudar a fer memòria sobre fets que no hem d'oblidar. Ha mort un home que estimava el seu poble, una persona culta i amb uns ideals. Se n'ha anat algú a qui els veïns i veïnes d'Alboraia recordarem i a qui hem d'agrair la seua aportació al nostre poble. Gràcies.

Agustí Hernàndez Dolz
Periodista

4 comentaris:

  1. Molt interessant. Gràcies, Agustí, per donar-nos a conéixer personatges i fets del nostre poble.

    ResponElimina
  2. Yo también te lo agradezco, no sabíamos que había fallecido, una oración en recuerdo de Pepe.

    ResponElimina
  3. Gràcies a vosaltres. Recorde l'entrevista que li vaig fer com si fóra ahir...

    ResponElimina
  4. Recorde al Xato de vore'l pel poble quan jo era xiquet, recorde la seua imatge imponent aleshores per a mi. M'ha agradat que inclogues la seua foto per a millor recordar-lo i crec que has fet un bon panegíric.

    ResponElimina